Wednesday, June 17, 2009

duit oh duit...


hurm...cuti sem ni aku kekurangan duit.. aduhai...tak kan la nak mintak kat ummi abi. Diowg pun ade tanggungan lain..kalau boleh aku tak nak menyusahkan diowg. tak suke!


Kebanyakan kita sebenarnya terperangkap dalam financial freedom yang palsu. Kita rasa duit kita cukup. Kita selesa dengan apa yang kita ada... Tapi realitinya semua tu sering kali bukan hak kita sebaliknya hak bank...hak syarikat kewangan.

Selalunya kita akan sedar yang kita tak cukup duit hanya bila timbul keinginan nak melangsaikan tanggugan-tanggugan itu secara sekali gus. Maksud aku, sesekali kita mungkin terfikir alangkah baiknya kalau kita tak perlu bayar ansuran setiap bulan. Alangkah baiknya kalau kita dapat keluarkan duit selambak, kemudian bayar semua tunggakan itu satu demi satu. Alangkah baiknya kalau kita ada duit yang betul-betul cukup. Tapi selalunya duit kita cuma ada dalam kategori. Pertama, tak berapa cukup dan kedua, sekadar cukup-cukup. Jarang jumlahnya betul-betul cukup.

Kedengaran seperti duit itu segala-galanya dalam hidup manusia, tetapi itulah, hakikat sebenar kehidupan. Zaman ni serba-serbi memerlukan duit. Walaupun duit mungkin akan membuatkan manusia menjadi hina, tetapi tanpa duit manusia akan lebih hina daripada tu. Betul ker?? hurm....



4 comments:

░♥si lampu neon♥░ said...

silalah menabung =)

otaku jaNn said...

dah start menabung pn.
tp agak lmbt nk m'capai target.
haha
=)

Nadhirah Zamrose said...

money talks.
duit yg kita dpt skang kene bayar balik so jgn terlalu taksub berbelanja kan =)
nice entry jann!

otaku jaNn said...

bt0l tu nadh.
huhu...
trimas~
=)